Overgangsmad samt aftenrutiner

13. april 2010

Alder:
8 mdr.

Overgangsmad samt aftenrutiner

Hej Helen

Så er jeg på banen igen, får jo stor hjælp ud af dine svar :-)

Jeg har en dejlige datter på otte måneder som må siges at stortrives. Jeg er dog stadig i tvivl om denne periode med overgangs kost.

En dag ser sådan ud:
vågner kl 6.30, får en flaske ca 150-200ml
09.00 får grød med frugtmos topping ( havre, øllebrød, hirse etc )
ligges til lur 09.30-10.00 og sover ca to timer
kl 12.30 får grøntsagsmos med sovs fra aftensmaden og eller kød
kl 14.30 får flaske ca 150-200 ml
15.00 ligges til lur sover alt fra en til to timer
kl 17.30 får grøntsagsmos som til frokost og lidt frugtmos til dessert
kl 19.15 får flaske ca 200 ml og ligges til natten

1.
Mine spørgsmål går på: vi er begyndt at bruge sovs fra aftensmad, også når denne er stærkt krydret - er det i orden?

2.
er lige begyndt på at give bondebrød i små tern, forsøgte med leverpostej, ikke et hit og har prøvet med hvidløgssmøreost hvilket gled bedre ned - er det i ...

Annonce

... orden? havde ikke neutral ost, så prøvede med den.

3.
Vi har derudover oplevet at når vi ligger hende til lur i hendes seng, både til eftermiddag og aften at hun bliver dybt ulykkelig når vi går, fra ellers at have kunne ligget og pludret og falde i søvn af sig selv. Det er ret hårdt, da hun græder og kaster næsten op, så vi står inden hos hende og aer hende i søvn - er det i orden eller skaber det en dårlig vane, hvorfor lige denne ændring?

4.
hvornår skal vi begynde at give hende flere måltider og hvad skal de bestå af?

5.
Til slut vi synes vi mangler en rutine om aftenen. Vi pusler hende i natdragt, så kommer hun lidt ind i stuen og hygger. Tager hende ind i sit værelse, giver flaske. Ligger hende i sengen med putteklud, sut og spillekludedukke, som vi trækker op og det er det... hvornår kan man udvide rutinen bare lidt og hvad kunne man evt gøre?

Undskyld den lange smøre, glæder mig til at høre fra dig

Kærlig hilsen
Ella og mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Annonce

Viden om børn:

Vugge - vugning, bevægelse

At blive vugget, vippet og bevæget er med til at stimulere det lille barns vestibulærsans, også kaldet labyrintsans. Denne sans udvikles tidligt i graviditeten, og det ufødte barn får stimuleret denne sans, når moderen bevæger sig rundt. Når den gravide mor går omkring, så bliver barnet naturligt vugget og bevæget i livmoderen.

Det indre øre består af to dele: Balanceorganet og sneglen (Cochlea). Disse to dele kaldes med en fællesbetegnelse for labyrinten. Balanceorganet består...

Læs mere i Babylex

Søvn

Børn sover ikke som os voksne, og søvnen og måden barnet sover på, ændrer sig lidt hele tiden. I nogle periode vil børn naturligt sove dårligere end i andre perioder - det sker især, når barnet udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt, ligesom børn der starter i daginstitution, er syge eller måske får en ny lillebror eller lillesøster, naturligt også sover dårligt i disse perioder.

Jeg bliver tit spurgt: "Hvad gør jeg galt?" eller "Hvordan skal jeg præcist gøre for at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst så tusind tak for din fantastiske brevkasse. Jeg har fulgt den på sidelinjen i et par måneder og er meget imponerede over dine gode råd og vejledninger

Mor til Sille 7 måneder